Meer over yoga

Wat is Hatha-yoga?

Hatha yoga richt zich op de lichaamshoudingen en ademhaling, waarbij we ons steeds bewuster worden van ons lichaam en denken. Wat is de betekenis van Hatha-yoga? Yoga komt van het woord Yuj, wat verbinden of evenwicht betekent in het Sanskriet. Yoga is een middel om meer balans in ons leven ervaren. Yoga is een individueel proces, wat in groepsverband en individueel beoefend kan worden.

Dynamische Hatha yoga.

Deze vorm van yoga onderscheidt zich van andere yogastijlen doordat de yogahoudingen op een actieve, soms pittige manier worden uitgevoerd. Er zal ook in de groep rekening gehouden worden met ieders persoonlijke level. We staan afwisselend kort en lang in de yogahouding, waardoor er warmte in het lichaam gecreëerd wordt. Hierdoor wordt het lichaam soepeler en krachtiger.

Asana’s

Asana’s zijn houdingen en bewegingen om opgeslagen blokkades op te heffen. De houdingen hebben een directe inwerking op ons lichaam en geest.

Pranayama’s

Pranayama’s zijn oefeningen en technieken voor een goede beheersing van je ademhaling en je levensenergie.
Heb je het gevoel dat jouw ademhaling hoog, versneld of onregelmatig is?
De adem is de brug tussen het lichaam en de geest en brengt je terug in het nu.
Als je ademt met aandacht waarbij pranayama technieken en zachte yoga oefeningen gecombineerd worden, zal jouw ademhaling de door het lichaam gevormde blokkades gaan verzachten.
Hierdoor zal een verbetering van de ademhaling waarneembaar worden.

Visualisaties en meditatie

Door middel van geleide visualisaties ga je met jouw aandacht naar binnen om de concentratie/focus te vergroten. Ze bereiden voor op de meditatie.
Tijdens de meditatie keer je met jouw aandacht naar binnen. Je zult merken dat de schouders zakken, je ademhaling vertraagt en verplaatst zich van de borst naar de buik. Als je structureel mediteert zal je gedurende de dag ervaringen anders beleven. Je zult meer rust voelen en irritaties en vermoeidheid nemen af. Meditatie geeft rust en energie de hele dag door.

Waarom yoga?

  • Ben je je bewust waar jouw fysieke en mentale klachten vandaan komen?
  • Ervaar je wel een stress?
  • Zijn rugklachten jou niet onbekend?
  • Heb je het gevoel dat je hoofd vol of druk is?
  • Heb je het gevoel dat jouw ademhaling versneld is?
  • Voel je je snel emotioneel en heb je er last van?
  • Wil je je bewust worden van jouw lichaam en denken?
  • Yoga kan jouw sportprestaties naar een hoger level brengen.

Wat doet yoga?

  • Yoga brengt je in balans, zowel fysiek, mentaal als emotioneel.
  • Yoga zorgt voor betere  focus.
  • Yoga kan zorgen voor een beter bewustzijn van je lichaam, waardoor je klachten eerder herkent.
  • Yoga helpt je te ontspannen.
  • Yoga kan klachten voorkomen of verlichten.
  • Yoga helpt je jouw conditie te verbeteren.
  • Yoga helpt je kracht te ontwikkelen.

Wetenschappelijk is vastgesteld dat er door yoga verbetering genoemd werd op het psychologische vlak: Stemming, zelfvertrouwen en levensvreugde waren erop vooruit gegaan.
*bron: Wetenschapsjournalist William J. Broad